Spoštovani članice in člani SPS, ter vsi zaposleni v Policiji, MNZ in IRSNZ!
Kot smo vas že obveščali v letošnjem letu, smo na pristojno Ministrstvo za infrastrukturo in
pooblaščeni osebi za stike s sindikati na MNZ in Policiji naslovili poziv s pobudo, ki se nanaša na predlog sprememb Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP). Te spremembe bi pozitivno vplivale na vključenost invalidov v družbo.
Ker od Ministrstva za infrastrukturo nismo prejeli odgovora, smo danes, 6. 8. 2024, na Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) ter Ministrstvo za infrastrukturo ponovno poslali pobudo, ki vam jo posredujemo v celoti v nadaljevanju:
»V letošnjem letu, smo na Ministrstvo za infrastrukturo in pooblaščeni osebi za stike s sindikati na MNZ in Policiji, naslovili pobudo za spremembo Zakona o pravilih cestnega prometa, v kateri smo poudarili, da nekateri invalidi niso enakopravno obravnavani, saj kljub telesni okvari z 80 ali več procenti niso upravičeni do parkirne karte za invalide. Naš predlog je bil usmerjen v razširitev nabora upravičencev in preprečevanje, ter odpravljanje diskriminacije invalidk in invalidov, ki temelji na invalidnosti. S predlagano spremembo bi se za invalide ustvarjalo enake možnosti na vseh področjih življenja, tudi za tiste, ki imajo visok procent telesne okvare, pa to ni niti navzven nujno vidno. S tem bi se zato zagotavljalo spoštovanje človekovih pravic invalidov in njihovega dostojanstva, saj se navedenim tudi priznava pravica do evropske invalidske kartice ugodnosti.
Namen našega predloga je bil, da bi vsi invalidi, ki imajo določeno stopnjo invalidnosti uživali enake pravice, da pri tem ne bi bili diskriminirani in da bi se lahko polno udejstvovali v družbi in tudi gospodarstvu.
Zaradi navedenega smo predlagali, da bi se spremenil 66. člen ZPrCP in sicer tako, da bi se dodala nova točka, ki bi se glasila tako, da bi bili upravičeni do parkirne karte tudi osebe z najmanj 80 % telesno okvaro.
Predlagali smo, da predmetno pobudo sprejmejo in jo predlagajo, kot Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa v obravnavo, v Državnem zboru, saj navedene predlagane spremembe ne bi imele večjih finančnih posledic za državni proračun in
druga javnofinančna sredstva, po drugi strani pa bi imele pozitivne učinke na lažjo udeležbo večjega števila invalidov v javno življenje in bi se pri njih zmanjšal občutek diskriminiranosti.
S strani policije smo prejeli odgovor, da jim je problematika parkiranja invalidov glede 66. člena ZPrCP poznana in ga zaradi izboljšanja stanja podpirajo.
S strani ministrstva za infrastrukturo odgovora nismo prejeli.
Glede na navedeno in dejstvo, da področje invalidov spada v pristojnost MDDSZ, saj opravljate naloge s področja invalidskega varstva, vam predlagamo, da proučite možnost spremembe 66. člena ZPrCP v smeri naše predlagane spremembe oz. celo v smeri meril upravičenosti, kot so navedene oz. določene za pridobitev EU kartice ugodnosti za invalide, do katere so upravičeni:
»Upravičenci so vsi invalidi, ki so pridobili status ali pravice na podlagi invalidnosti skladno s predpisi, ki urejajo pokojninsko in invalidsko zavarovanje, zaposlitveno rehabilitacijo in zaposlovanje invalidov, področje vojnih invalidov, družbenega varstva duševno in telesno prizadetih oseb ter predpisov s področja izobraževanje in usposabljanje otrok in mladostnikov z motnjami v telesnem in duševnem razvoju oziroma usmerjanju otrok s posebnimi potrebami kot otroci z motnjami v duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci, gluhi in naglušni otroci, gluhoslepi otroci, gibalno ovirani otroci in otroci z več motnjami.
Ravno tako so do invalidske kartice ugodnosti upravičeni posamezniki oziroma posameznice z odločbo o telesni okvari z najmanj 90 % telesne okvare zaradi izgube vida ali najmanj 70 % telesne okvare zaradi izgube sluha ali druge osebe s priznano najmanj 80% telesno okvaro, če se seštevajo in je najnižji odstotek za eno vsaj 70% po zakonu, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje. Kartico pa bodo lahko pridobile tudi gluhoslepe osebe, ki izpolnjujejo pogoje za opredelitev gluhoslepote po zakonu oziroma pravilniku, ki ureja tehnične pripomočke in prilagoditev vozila in invalidi po predpisih drugih držav članic Evropske unije.«
Pri tem je pomembno, da je bil ZPrCP sprejet, ko še ni bilo Odredbe o določitvi vrst in stopenj telesnih okvar, saj je bila le ta objavljena v Uradnem listu RS, št. 163/21m z dne 15. 10. 2021 in je od takrat naprej jasno določen nov seznam telesnih okvar, ki na novo določa vrste in stopnje telesnih okvar. S to Odredbo je bil tako nadomeščen zastareli Samoupravni sporazum o seznamu telesnih okvar še iz časa SFRJ.
Ob enem še predlagamo, da bi se parkirna kartica prilagodila tako, da bi se uskladila z enotno parkirno karto v EU in bi veljala v vseh državah članicah EU. Z navedenim bi se tudi zagotovilo prednostno parkiranje invalidom na razširjenih parkirnih mestih, rezerviranih parkirnih mestih in dostop do območij z omejenim prometom. Prav tako bi se tako poenostavilo vzajemno priznavanje statusa invalidnosti, olajšalo prosto gibanje po vsej EU, olajšal dostop do prednostnih pogojev obenem pa spodbudilo sodelovanje invalidov pri kulturnih, prostočasnih in športnih dejavnostih, ter se večjemu številu invalidov omogočilo boljše vključevanje v družbo.
Naprošamo vas, da našo pobudo proučite in nas povratno pisno obvestite o vaših stališčih in ukrepih, ki bodo temu sledili s ciljem ureditve tega področja.«
Obveščamo vas, da vas bomo o odgovoru Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter Ministrstva za infrastrukturo na našo pobudo obvestili.
Sebastjan Korošec
generalni sekretar SPS
Številka: 3353/GD-55/2024/1
Datum : 6. 8. 2024