Spoštovane kolegice in kolegi!
Obveščamo vas, da smo vodstvu policije posredovali dopis, ki se nanaša na delo pomožnih policistov. V njem smo izpostavili aktualne težave ter nakazali potrebo po rešitvi določenih problemov, predvsem pa sistemskih pomanjkljivosti. Z vsebino dopisa se lahko seznanite v priloženem dopisu spodaj:
Opažamo, da prihaja do angažiranja pomožne policije v nasprotju z določili 104. člena Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Ur. L. RS št. Uradni list RS, št. 15/13 s spremembami):
104. člen
(vpoklic pomožne policije)
(1) Pomožni policisti se vpokličejo za opravljanje nalog policije v naslednjih primerih
- ko je zaradi nemotenega opravljanja nalog policije treba nadomestiti odsotnost večjega števila aktivnih policistov;
- ob varnostnih pojavih, ki terjajo vključitev večjega števila policistov;
- ob naravnih in drugih nesrečah;
- v primerih, ko je huje ogrožena javna varnost;
- za zavarovanje državne meje;
- v primerih krize oziroma izrednega ali vojnega stanja;
- za varovanje določenih oseb, prostorov in objektov državnih organov ali tujih predstavništev ter objektov policije.
(2) O uporabi pomožne policije iz prejšnjega odstavka, ki traja do 30 dni v istem koledarskem letu, odloči minister na predlog generalnega direktorja policije. O vpoklicu za daljše obdobje odloči vlada na predlog ministra. V primeru podaljšanja uporabe pomožne policije se lahko
opravljanje nalog policije podaljša za čas trajanja vpoklicnih razlogov le tistemu pomožnemu policistu, ki s podaljšanjem soglaša.
(3) Ne glede na prejšnji odstavek lahko iz razlogov iz prve, druge in tretje alineje prvega odstavka tega člena, če gre za opravljanje nalog policije na območju ene policijske uprave, o uporabi pomožne policije na predlog direktorja policijske uprave odloči generalni direktor policije. O vpoklicu pomožne policije obvesti ministra.
Vsi se zavedamo, da je policija v zelo slabem kadrovskem stanju, vendar to ni in ne sme biti razlog, da prenehamo spoštovati poklic, ki ga opravljamo in kolege, ki so nam s službo v pomožni policiji, pripravljeni priskočiti na pomoč. Zakonodajalec je predvidel možnost uporabe pomožne policije, kot pomoč redni policiji, pri opravljanju policijskih nalog v primerih, ko nastopijo okoliščine iz prvega odstavka 104. člena ZODPol. V vseh navedenih primerih gre za posebne okoliščine, ki nastopijo v državi, ko je varnostna situacija na preizkušnji do te stopnje, da z rednimi silami nismo več sposobni zagotavljati enake stopnje varnosti državljanov. Praviloma to traja samo kratek čas, kar seveda omogoča, da so v pomožno policijo vključeni državljani, ki poleg službe v pomožni policiji, opravljajo tudi svoje redno delo in njihovo delo v pomožni policiji ne povzroča dodatnih težav v delovnih organizacijah, ali pa so to policijski upokojenci, ki so po odsluženih letih službe odšli v zaslužen pokoj.
Zato je pomembno in pošteno do kolegov, ki so se prostovoljno odločili za delo v pomožni policiji, da jim v prvi vrsti omogočimo enake pogoje za delo, kot veljajo za vse ostale policiste. Tukaj gre predvsem za:
- enakomerno obremenitev, razporejanje na delo ob upoštevanju vseh določil o počitku in nadurnem delu, kot veljajo za vse ostale policiste, kljub temu, da se njihovo delo tretira kot pogodbeno delo in je zato izvzeto iz spoštovanja določb ZDR, ki veljajo za redno zaposlene delavce;
- opremo in oborožitev, zagotavljanje tako zaščitnih kot prisilnih sredstev in ustrezne usposobljenosti za uporabo le-teh (v napadu na policiste v romskem taboru v Kočevju je bil aktivno vključen in napaden tudi pomožni policist);
- zaščito integritete in ugleda policije kot delodajalca in institucije, ki skrbi za varnost in pravično obremenjevanje ter potem tudi plačilo za opravljeno delo;
- zagotavljanje zaščitne opreme za vsakega policista posebej, saj ni sprejemljivo, da bi pomožni policisti (enako kot ni sprejemljivo za redni sestav) nosili opremo, ki je bila predhodno v uporabi drugega pomožnega policista, premočena od znoja ali umazana zaradi izvajanja nalog na terenu (kri, zemlja, blato,...). Potrebno se je zavedati, in pri tem vztrajamo, da so pogoji dela, ki zagotavljajo varnost ter zaščito zdravja in življenja področje, kjer odstopanja ne more biti.
Prav tako ni dopustno, da se na pomožno policijo gleda kot na univerzalni odgovor za vse napake v kadrovskem managementu zadnjih 20 let, predvsem po ukinitvi kadetske šole in zmanjšanju stalnega priliva mladih policistov, saj se:
- pomožne policiste uporablja za redno delo v policijskih patruljah;
- redne policiste obremenjuje z nadzorom in spremljanjem dela pomožnih policistov pri rednem delu;
- enači pomožne policiste z rednimi v smislu številčnega stanja, pomožni policisti pa to niso;
- na dolgi rok, povzroča slabo voljo rednih policistov v odnosih do pomožnih policistov, ker ti ne izdelujejo pisnih aktov, redni policisti pa sami zaradi količine pisnih izdelkov, ki jih morajo posledično izdelovati sami, prekoračujejo roke za dokončanje pisnih izdelkov in ne uspevajo več uspešno zaključevati nerešenih zadev;
- pomožne policiste uporablja za izvajanje spremstva pripornikov in zapornikov na sodišča, ker to ni ena izmed z zakonom opredeljenih nalog.
Glede na zakonske določbe, omenjene v tem dokumentu (104. člen Zakona o organiziranosti in delu v policiji (Ur. L. RS št. Uradni list RS, št. 15/13 s spremembami), delodajalec krši zakonodajo. Že v odgovoru Policije, ki smo ga prejeli (219-5/2024/4 (207-01) z 14. 5. 2024, je navedeno, da »Policijskim enotam smo tudi predlagali,
da v pomoč (pravosodnim policistom), če je le mogoče, dodelijo pomožnega policista«. Menimo, da pomožnih policistov za tovrstne naloge Policija ne sme uporabljati, policisti na lokalnem nivoju pa teh nalog zaradi kadrovske podhranjenosti in posledično preobremenjenosti ne morejo opravljati, niti za to delo niso dodatno plačani. Kot smo to že izpostavili v naših dosedanjih opozorilih, zavedamo se problematike, ki je posledica kadrovskih težav v UZIKS oziroma pravosodnih policistov, toda želimo izpostaviti kadrovski primanjkljaj v policiji in policijskih enotah, ki je veliko večji in zahteva sistemske pristope za ublažitev, ne pa za dodatno poglabljanje s prevzemanjem izvajanja nalog pravosodnih policistov.
Na tem mestu poudarjamo, da je nujno potrebno tudi urediti način evidentiranja plačil pomožne policije na transparenten način, iz katerega bo tudi razvidno kakšen je delež plačane pripravljenosti, delovnih ur, nedeljskih ur, prazničnih ur in dodatkov za posamezne opravljene ure. Glede na vlogo, ki jo imajo pomožni policisti trenutno pri blaženju navedenih aktualnih težav, menimo, da bi to bilo korektno in pošteno do njih.
Od odgovornih v Policiji in na MNZ pričakujemo takojšen odziv ter čimprejšnjo določitev termina za sestanek, na katerem bi obravnavali to obsežno problematiko.
Obveščamo vas, da vas bomo o odgovoru vodstva in sklicu sestanka obvestili takoj, ko prejmemo odgovor.
S spoštovanjem!
Številka: 3353/OB-19/2024/1 Adil Huselja
Datum: 4. 10. 2024 predsednik SPS